A rózsaszín a romantikus szerelem, a tisztaság és ártatlanság színe. Bár egészen a 20-as évekig a fiúcsecsemőket öltöztették rózsaszínbe, a 40-es években végképp fordult a kocka. A rózsaszín ma egyértelműen női szín, sőt, az ártatlan nőiesség szimbóluma. Ennek ellenére a férfiak is előszeretettel hordják. Miért is ne tennék?
A rózsaszín névváltozatai közül a beszélt nyelvben sajnos jobbára csak a pink bukkan fel, pedig gyönyörű régies szinonimái léteznek. Néha találkozunk a rózsás névváltozattal (pl. rózsás arc), ám a gyengepiros és a rózsálló szinonimák sajnos kiveszőben vannak.
Mivel a rózsaszín az egészen élénk, már-már tüzes árnyalatok és az egészen halvány színárnyalatok közt igen széles skálán mozog, a hozzá kapcsolódó jelentéstartalmak is széles spektrumot ölelnek fel. Míg az élénk rózsaszínek, mint a pinkrózsaszín, a barbierózsaszín vagy a ciklámen erőteljes, határozott színek, sőt, a piroshoz hasonlóan érzékiek és szenvedélyesek és ahhoz hasonlóan emelik a pulzust is, addig a halványrózsaszínek (vattacukor-rózsaszín, babarózsaszín, púderrózsaszín) ellentétes hatásúak: csökkentik az agresszivitást és nyugtatóan, pihentetően hatnak ránk.
A rózsaszín szalag mint szimbólum
A szalagot – mint szimbólumot – 1990-ben kezdték széles körben használni, az Öbölháború idején. Ekkor lett a sárga szalag a külföldön szolgálatot teljesítő katonákkal való együttérzés jelképe. Később a sárga szalag kitűzése már nem csak a távolban háborúzó katonák, de az eltűntek és a túszként fogva tartottak mellett is szólt. Piros szalagot 1991-ben Jeremy Irons viselt először, a Tony Awards-on, 1991-ben. A piros szalagot jeles művészek egy csoportja tette az AIDS áldozataira való emlékezés és a velük való együttérzés jelképévé, s a tervezéskor kiindulópontjuk a sárga szalag volt.
A Susan G. Komen Mellrák Alapítványt, mely ma az USA egyik legnagyobb civil szervezete, Nancy Brinker hozta létre mellrákban elhunyt nővére emlékére. (Nancy Brinker egyébként 2001 és 2003 közt az USA magyarországi nagykövete is volt.) A rózsaszín szalag 1991-ben lett az alapítvány jelképévé, amikor a nagyszabású new york-i alapítványi futáson valamennyi résztvevő ilyen szalagot vihetett haza emlékül. 1991 októberében a Self Magazin egy különszámmal jelentkezett a mellrák elleni küzdelem jegyében. Vendégszerkesztőjük, Elenor Lauder, az Estee Lauder igazgatója, maga is a mellrák túlélője volt. Egy évvel később, 1992 októberében az együttműködés folytatódott, s az újabb különszámban már ugyanaz a rózsaszín szalag tűnt fel, mint az Estee Lauder kozmetikai pultjaiban értékesített termékeken és tájékoztató anyagokon. Az együttműködés révén egymillió nőhöz jutott el a rózsaszín szalag, mely ezzel egybeforrott a mellrák elleni küzdelemmel. Azóta a rózsaszín a mellrák elleni kampányoknak köszönhetően olyan újabb jelentéstartalmakkal gazdagodott, mint a félelem és fenyegetettség az egyik oldalon, valamint a remény és tudatosság a másik oldalon.
Október a figyelemfelhívás hónapja
Október a mellrák elleni küzdelem hónapja világszerte. A hónap első napja a mellrák világnapja, október 13. pedig az áttétes mellrák világnapja.
Az áttétes mellrák jelképe a zöld-rózsaszín-türkiz szalag, melyben a rózsaszín jelzi a betegség kiindulási helyét, a zöld szimbolizálja a tél felett győzedelmeskedő tavaszt, mely reményt ad és megújulást hoz, a türkiz pedig a gyógyulás jelképe.
Kiemelt kép: Ribbon photo created by rawpixel.com – www.freepik.com
Kép: Photo by Anna Tarazevich from Pexels
Ha tetszett a cikk, kövess a Facebookon és az Instagramon!
Hagyj üzenetet